Skip to Content

ACM gaat strijd aan tegen ongevraagde vervolgzendingen: de oplossing voor ongewenste zendingen

Publicaties Mededinging & Regulering
ACM, de Autoriteit Consument & Markt, heeft recentelijk een belangrijk nieuw speerpunt onthuld in haar consumentenbeleid: middels een [bericht](https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/12588/ConsuWijzer-ongevraagde-vervolgzendingen-gratis-producten-groot-probleem/) brengen zij de problematiek rondom ongevraagde vervolgzendingen onder aandacht. Stel je voor, je stemt in met een eenmalige gratis proefzending van vitaminepillen, kinderboekjes, scheermesjes, of wat dan ook. Je verwachting is dat je enkel de gratis proef ontvangt, maar in plaats daarvan eindig je met dure vervolgzendingen, of erger nog, een lastig te annuleren abonnement. Het aantal meldingen bij ConsuWijzer over dit soort praktijken is in 2013 meer dan verdubbeld vergeleken met 2012. De situaties lijken vaak zodanig overtuigend en als consument denk je soms dat je iets fout gedaan hebt, zodoende voel je je genoodzaakt de kosten te dekken, en zo niet, dan word je onder druk gezet door incassobureaus.

Ongevraagde toezending en de misleiding daarvan

Het begint vaak op het internet, maar het kan ook op straat of per telefoon gebeuren. Je wordt benaderd om kennis te maken met een product of dienst, de eerste kennismaking is gratis - op de verzendkosten na misschien. Maar dan blijkt dat ergens in de kleine lettertjes of op een verrassende plek in de algemene voorwaarden staat aangegeven dat je jezelf hebt geabonneerd op duurdere vervolgzendingen. Tegen de tijd dat je dit door hebt, ligt de rekening al op je deurmat.

Adviezen ter bescherming van je rechten

Hieronder een aantal nuttige tips en adviezen van ConsuWijzer: controleer je bankafschrijvingen regelmatig en als je tegen ontechte incasso's aankijkt, neem dan direct actie. Via je bank kun je het onterecht afgeschreven bedrag terug laten storten. Het is ook aan te raden het betreffende bedrijf en het incassobureau een brief te sturen om de overeenkomst te ontkennen.

ConsuWijzer in 2013

In 2013 ontving ConsuWijzer in totaal meer dan 70.000 meldingen van consumenten. Ook zijn er bepaalde trends en patronen te observeren in het type klachten en de sectoren waaruit die komen. Wil je meer te weten komen hierover? Aarzel niet om [Contact](mailto:a.buyserd@www.banning.nl) op te nemen met Adriaan Buyserd. Wil je op de hoogte blijven van dit soort onderwerpen? [Download hier](#) onze eBooks en nieuwsbrieven.