Skip to Content

Is de ACM op vakantie? Ontdek het laatste nieuws en updates hier op onze blog.

Publicaties Mededinging & Regulering
Wanneer mensen een hotelkamer willen boeken, komen ze vaak terecht op online boekingsites. Dat deze online hotelsites meer zijn dan een eenvoudige bemiddelaar blijkt uit een persbericht van 20 december 2013. De Duitse mededingingsautoriteit heeft namelijk boekingsite HRS verboden om nog langer een zogeheten ‘best price clause’ te hanteren, omdat deze in strijd is met het kartelverbod. Inmiddels zijn zeven landen een onderzoek begonnen naar dergelijke boekingsites, waaronder ook naar het Nederlandse Booking.com. Wacht het ACM nu ook nog? Een eerdere blogpost liet zien dat boekingsites hotels kunnen dwingen om consumenten geen lagere prijs aan te bieden dan de prijs die op hun websites staat aangegeven. Al eerder meldde vakblad Hospitality Management, op basis van een signalering van BANNING, dat deze ‘best price clauses’ mogelijk niet toelaatbaar zijn. Ze kunnen immers de mededinging belemmeren omdat er geen sprake is van prijsconcurrentie tussen de verschillende boekingsites. Bovendien is het voor nieuwkomers moeilijk om de markt te betreden. Inmiddels hebben verschillende mededingingstoezichthouders de toelaatbaarheid van deze clausules onderzocht, met bijzondere aandacht voor grote spelers zoals Expedia, HRS en het Nederlandse Booking.com. Naast deze ontwikkelingen heeft de Europese Commissie onlangs bekend gemaakt contact te onderhouden met verschillende vertegenwoordigers van de hotelindustrie. Het doel? Informatie verzamelen om meer inzicht te krijgen in de boekingsmethoden. Laat je echter niet misleiden: er is geen sprake van een officieel onderzoek. Wat verrassend is, is dat het ACM nog niet in actie is gekomen. Herinneren we ons nog het strategiedocument van ACM, waarin staat: "ACM is een internationaal georiënteerde toezichthouder. Wij willen op het terrein van het markttoezicht in Europa en wereldwijd een thought leader zijn, die voorop loopt en vooruitstrevend is." Is het niet hoog tijd dat ACM actie onderneemt, zoals de Consumentenbond al in 2012 heeft voorgesteld? Wil je meer weten? Mail dan gerust naar Silvia Vinken. Je kunt haar ook vinden op LinkedIn. Wil je op de hoogte blijven van dit soort zaken? Download dan vooral hier onze eBooks en nieuwsbrieven.