Skip to Content
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

BANNING Legal & Tax reageert recordboetes in Europees kartel vrachtwagens

Publicaties Mededinging & Regulering Automotive
Op 19 juli 2016 heeft de Europese Commissie vijf truckproducenten beboet voor hun deelname aan een prijskartel dat maar liefst 14 jaar heeft geduurd, van 1997 tot 2011. De totale boetes bedragen EUR 2,9 miljard, wat de hoogste boete is die de Europese Commissie tot nu toe heeft opgelegd. De producenten MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, Scania en DAF waren allemaal betrokken bij dit kartel. MAN wist aan een boete te ontsnappen door het kartel te melden bij de Europese Commissie en mee te werken aan het onderzoek. Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF kwamen tot een schikking met de Europese Commissie, waarbij ze een korting van 10% op hun boete kregen. Scania weigerde te schikken en het onderzoek tegen dit bedrijf is nog gaande. Eerder heeft BANNING al geblogd over het vrachtwagenkartel. In reactie op de schikking en de verwachte civiele schadeclaims geeft Minos van Joolingen aan dat het voor de truckproducenten moeilijk zal zijn om hun gedrag te ontkennen in een civiele procedure, gezien hun erkenning van het kartel als onderdeel van de schikking. Hij verwacht dat de schadevergoedingen aanzienlijk kunnen oplopen in de civiele zaken. Je kunt het artikel in NRC van 20 juli 2016 hier lezen.