Skip to Content

De verschillende fases van een overname traject #1: Het verkoopklaar maken van een onderneming

Blogs Corporate/M&A
In deze serie van blogs nemen we u mee in de wereld van fusie & overnames (M&A), waarin wij op hoofdlijnen de juridische (en ook enkele commerciële) aspecten bespreken en voorzien van nuances die elke fase van dit proces omringen. Ontdek hoe elke zet een cruciale rol speelt in “De verschillende fases van een overnametraject”. Van de voorbereidingen tot de uiteindelijke verkoop en closing van de transactie. Een succesvolle overname begint met een tijdige voorbereiding en de juiste gekwalificeerde adviseurs. Neem contact op met onze advocaten gespecialiseerd in fusie & overnames (M&A) voor een vrijblijvend gesprek naar de mogelijkheden. Dit is blog 1 van deze serie en gaat over het verkoopklaar maken van een onderneming.

Verkoop klaarmaken

U kunt om verscheidene redenen besluiten uw onderneming te gaan verkopen. U nadert de pensioenleeftijd, u wilt uw vermogen veiligstellen of u wilt gewoon iets anders gaan doen. Is uw onderneming echter verkoopklaar? Met andere woorden, is het zo georganiseerd dat het voldoet aan de eisen en verwachtingen van potentiële kopers? En is het zo georganiseerd dat het de hoogste mogelijke prijs oplevert? Aandachtspunten hierbij zijn onder meer de volgende: i) is de onderneming afhankelijk van u als dga of van een belangrijke klant of leverancier, ii) de wijze waarop de onderneming juridisch en fiscaal is gestructureerd, iii) eventuele geschillen of gerechtelijke procedures die spelen, iv) de wijze waarop de onderneming is gefinancierd, v) hoe is de bescherming van de belangrijkste intellectuele eigendomsrechten geregeld, vi) hoe staat het met de IT systemen, vii) is er een sluitende boekhouding en zijn er representatieve cijfers en prognoses en viii) is er een professioneel managementteam. Los van bovenstaande aandachtspunten is het ook vaak raadzaam om een information memorandum (soort verkoopbrochure) van uw onderneming te maken. In een dergelijke verkoopbrochure vertelt u iets over de geschiedenis van uw onderneming, het product of dienst, wie de belangrijkste klanten zijn, hoe de markt er uit ziet waarin uw onderneming opereert, de organisatie van uw onderneming en uiteraard de cijfers (begrotingen). Indien u deze verkoopbrochure gereed heeft, kunt u op zoek gaan naar potentiële kopers en dient u ook een goed beeld te hebben van de waarde van de onderneming. Wij werken geregeld samen met corporate finance adviseurs die u kunnen helpen met het opstellen van een information memorandum, met het waarderen van uw bedrijf en met het verdere (verkoop)proces. In onze volgende post zullen we aandacht besteden aan de geheimhouding in een overname traject. U zal immers vertrouwelijke informatie met potentiële kopers (en hun adviseurs) gaan delen en u wilt uiteraard dat deze informatie vertrouwelijk blijft.   Het M&A team van Banning Advocaten beschikt over fusie en overnamespecialisten met jarenlange ervaring. Mocht u naar aanleiding van deze posts vragen hebben, dan kunt u uiteraard met één van ons vrijblijvend contact opnemen.