Skip to Content

Gegarandeerd vertrek kan niet gegarandeerd worden – over misleidende reclame tijdens corona

Blogs Intellectueel Eigendomsrecht

Eerder schreven wij een blog over verantwoord adverteren in tijden van corona. Juist in deze tijd is het belangrijk dat reclame-uitingen zorgvuldig worden geformuleerd. Reclame mag immers niet misleidend zijn. In de praktijk ging dit de afgelopen tijd wel eens mis. Recentelijk heeft de Reclame Code Commissie (‘RCC’) reclame van OAD reizen als misleidend bestempeld.

OAD’s ‘GEGARANDEERD VERTREK’

Op de website van reisaanbieder OAD werden reizen aangeboden met de vermelding “GEGARANDEERD VERTREK”. Klager stelt dat dit niet kan, omdat het in werkelijkheid hoogst onzeker is of de reizen kunnen doorgaan.

Volgens OAD werd de vermelding gedaan bij reizen die aan het begin van de crisis al op gegarandeerd vertrek stonden. Ook zijn er reizen op gegarandeerd vertrek gezet als er genoeg deelnemers waren en het risico rendabel was. OAD had ervoor gekozen de vermeldingen intact te laten om onrust en onduidelijkheden vanuit de klant te voorkomen.

Volgens de RCC vat de gemiddelde consument “GEGARANDEERD VERTREK” op als een reis waarvan bij voorbaat zeker is dat deze zal doorgaan. Een plotseling opkomende verhindering zoals een aardbeving kan dat anders maken. Maar hier is sprake van een verhindering die kon worden voorzien. OAD had meer duidelijkheid moeten verschaffen over hoe deze garantie zich verhoudt tot de Coronacrisis. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een reis te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend.

Andere recente uitspraken over misleidende reclame en corona

Niet alleen in de reiswereld was er sprake van misleidende reclame gedurende de coronacrisis.

Zo gebruikte een verkoper van vitamines aanduidingen als “Geef je weerstand een boost tegen het Corona Virus” en “griepkiller” bij de verkoop van MULTIVITAMINE A-Z. Dat achtte de RCC ontoelaatbaar, omdat er kort gezegd sprake was van een ontoelaatbare aanprijzing met een geneeskundige inhoud en de reclame ook niet voldeed aan de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten.  .

Ook een saunahandelaar gebruikte misleidende reclame. In de reclame werden diverse mededelingen gedaan voor het verhogen van de weerstand en een therapeutische werking tegen het coronavirus (en andere ziektekiemen) door het gebruik van een infraroodsauna, zoals “UW INFRAROODSAUNA TEGEN CORONA”. Daarvoor is echter geen wetenschappelijk bewijs. Een disclaimer waarin staat dat de saunahandelaar zelf geen wetenschapper is en geen claims maakt dat zijn producten bepaalde ziekten kan genezen, maar  slechts ‘gelooft’ in de werking is onvoldoende om niet te spreken van misleidende reclame, aldus de RCC.

Reclame waarin wordt verwezen naar virussen hoeft niet altijd misleidend te zijn. Zo werd er ook een klacht ingediend tegen een filmpje van Dettol op Instagram, met als onderwerp “6 stappen om de verspreiding te helpen stoppen van respiratoire virussen”, waarvan stap 5 luidt: “Vermijd direct onbeschermd contact met levende dieren”. Volgens de klager is dit ongefundeerde bangmakerij. Daar is de RCC het niet mee eens. In deze tijd zal bij ‘respiratoire virussen’ worden gedacht aan COVID-19 of het coronavirus. Dettol verwijst afdoende naar aanbevelingen van onder andere het RIVM waaruit blijkt dat contact vermijden met levende dieren zou kunnen helpen. Deze uiting was dus niet misleidend.

Heeft u twijfels over uw reclame, of wilt u weten of een klacht daartegen hout snijdt? Neem dan contact op met Bannings gespecialiseerde advocaten Floris de Vriend en Ranee van der Straaten.