De Autoriteit Consument en Markt (“ACM”) heeft 5 webshops in de modebranche beboet voor overtreding van de consumentenbescherming. Onder de beboete partijen bevinden zich ook grote namen: Coolcat, Bever en Shoebaloo. In totaal krijgen deze kledingzaken maar liefst EUR 590.000 aan boetes opgelegd.
De ACM heeft besloten dat webshops Coolcat, Bever, Shoebaloo, de voormalig eigenares van hipvoordeheb.nl en de eigenares van bhsupport.nl (voorheen kiesdejuistesportbh.nl) inbreuk hebben gemaakt op het consumentenrecht. Zij verkochten online kleding aan consumenten zonder de daarvoor geldende regels te respecteren, die ten doel hebben consumenten te beschermen en het vertrouwen in online sales te vergroten.
Een webshop is volgens de wet een ‘handelaar’ (artikel 6:230g BW). Als een webshop een koopovereenkomst sluit met een consument, zijn bijzondere consumentenregels van toepassing (Titel 5, Afdeling 2B BW). Meer zelfs: ook als de webshop alleen maar een aanbod doet om iets te verkopen, moet zij die consumentenregels al respecteren (artikel 8.2a(3) Wet handhaving consumentenbescherming).
De consumentenregels zijn niet altijd eenvoudig te doorgronden. In dit geval ging het om webshops uit de modebranche. Zij dienden zich onder meer te houden aan de volgende wettelijke verplichtingen:
Als gevolg van hun overtredingen, krijgen de 5 webshops forse boetes opgelegd:
Nadat wij eerder deze maand al over een boete van EUR 500.000 rapporteerden voor online fietsenhandel T.O.M., geeft de ACM met de onderhavige boetebesluiten opnieuw een signaal af dat zij consumentenregels serieus neemt en handhaaft: “Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over de wettelijke regels rondom de annulering van hun aankoop. Dit moeten zij doen op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld onder de link ‘retourneren’. Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende”.
Een partij als Coolcat betreurt de opgelegde boete, onder meer omdat zij van mening zijn de geconstateerde overtredingen zelf te hebben hersteld en consumenten te hebben gecompenseerd. Zij kondigt aan de gang naar de rechter te zullen gaan maken.
Meer weten?
Download onze eBooks en nieuwsbrief here.
Vragen over webshops, consumentenrecht of het voorkomen van ACM-boetes?
Neem contact op met één van onze gespecialiseerde advocaten, Adriaan Buyserd (Contact, LinkedIn)