Kennisbank

Duits onderzoek naar internetverkoop van auto's

Geschreven door Admin | 5-mei-2015 4:00:00

In Duitsland zijn vragen gesteld over de verkoop van auto’s via internet. Autoproducenten zoals Ford, Opel en Peugeot zijn voorwerp van onderzoek. Mogelijk hebben deze producenten beperkingen opgelegd aan dealers voor het verkopen van nieuwe auto’s via internetplatforms. 

Dit heeft de Duitse kartelautoriteit bevestigd. Informatie is opgevraagd bij de betreffende autoproducenten en twee websites: MeinAuto.de en autohaus24. Het onderzoek wordt gestart naar aanleiding van geluiden in de vakpers. Die duidden erop dat de producenten beperkende voorwaarden hanteren ten aanzien van de internetverkoop van nieuwe auto’s.

Meer specifiek is de Duitse toezichthouder bezorgd dat dealers niet mogen ingaan op ongevraagde orders van klanten die buiten hun exclusieve verkoopgebied zijn gevestigd. Het exclusieve verkoopgebied is het grondgebied dat uitsluitend aan één bepaalde dealer wordt toegekend. In dit gebied is hij de enige die actief klanten mag benaderen om verkopen te realiseren. Het beperken van (ongevraagde) passieve verkoop buiten het verkoopgebied is onder het mededingingsrecht verboden.

Internetverkoop krijgt steeds meer aandacht van zowel de Europese Commissie als diverse nationale mededingingsautoriteiten, zo berichtten wij eerder op dit blog. Vooral de Duitse kartelautoriteit blijkt actief, zo getuigen diverse onderzoeken naar beperkingen op internetverkoop bij Asics, Adidas en hotelboekingsplatforms HRS, Booking.com en Expedia. Opmerkelijk is dat zelfs internetverkoop in de auto-industrie nu onder de loep wordt genomen. De verkoop van nieuwe auto's via internet is namelijk nog relatief nieuw en er wordt beperk gebruik van gemaakt. Het onderzoek naar de auto-industrie bevestigt in ieder geval dat de Duitse toezichthouder nog niet klaar is met haar zoektocht naar eventuele mededingingsovertredingen op het gebied van internetverkoop.

Meer weten?
Mail vrijblijvend met Minos van Joolingen (LinkedIn hier) of Esra van der Wolk (LinkedIn hier).

Op de hoogte blijven?  Download hier onze eBooks en nieuwsbrieven.