Geschreven door Admin | 12-dec-2015 5:00:00
Op 11 december 2015 heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een nieuwe brochure uitgebracht, genaamd 'ACM op bezoek'. Deze brochure biedt informatie over hoe een bedrijfsbezoek verloopt en legt kort de rechten en plichten van beide partijen uit. Het lijkt erop dat deze publicatie mogelijk een signaal is van ACM om in het nieuwe jaar meer onderzoeken te starten. Hoewel het woord 'bezoek' een positieve connotatie heeft, is dit niet altijd het geval bij een bedrijfsbezoek door de ACM. Dergelijke bezoeken, ook wel 'inval' of 'dawn raid' genoemd, kunnen zeer stressvol zijn, vooral als een onderneming geconfronteerd wordt met onverwachte inspecties. Over het algemeen voert de ACM deze uit wanneer er ernstige vermoedens zijn van mogelijke overtredingen, bijvoorbeeld overtredingen van de Mededingingswet. Het is daarom raadzaam dat bedrijven bij dergelijke bezoeken juridisch advies inroepen om het proces te begeleiden en te waarborgen dat de ACM de regels van het bedrijfsbezoek naleeft. Hierbij geldt dat voorkomen nog altijd beter dan genezen is. Eén van de rechtsprincipes waaraan de ACM zich moet houden is het evenredigheidsbeginsel, zoals vermeld in artikel 5:13 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb). Hierin staat dat de ACM enkel die documenten mag meenemen die daadwerkelijk relevant zijn voor het onderzoek. Er ontstaan dan ook vaak discussies over de interpretatie hiervan. In de afgelopen jaren zijn er zelfs regelmatig rechtsprocedures gevoerd over de vraag of toezichthouders zich tijdens een bedrijfsbezoek wel houden aan het onderzoeksmandaat. Wil je meer weten? Aarzel niet en neem contact op met Silvia Vinken, of een van de andere specialisten van de sectie Mededinging & Aanbesteding van BANNING N.V. Je kunt ons bereiken via e-mail of LinkedIn. Wil je automatisch op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Download dan onze eBooks en nieuwsbrieven.