Skip to Content

Mazda’s uitspraak: Voorwaardelijke toestemming voor gebruik van merknaam na beëindiging van dealerschap

Publicaties Mededinging & Regulering
Onlangs heeft de voorlopige voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam uitspraak gedaan over een interessante zaak met betrekking tot het gebruik van het Mazda-beeldmerk en -woordmerk door een voormalige geaccrediteerde Mazda-dealer. Volgens de rechter mag het Mazda-woordmerk gebruikt worden, mits het in een andere letterkleur wordt gepresenteerd dan gewoonlijk binnen de Mazda-organisatie. Daarnaast moet dit gebruik vergezeld gaan door woorden zoals 'reparatie', 'occasion' of 'specialist in Mazda', die duidelijk zichtbaar moeten zijn. Dit om te voorkomen dat er een speciale of commerciële band met Mazda wordt gesuggereerd. De feiten In deze specifieke situatie had Mazda de dealerovereenkomst en de erkende reparateursovereenkomst opgezegd. Volgens deze overeenkomsten was het de dealer niet langer toegestaan om de merken van Mazda te gebruiken na het beëindigen van de contracten. De dealer moest zich ook onthouden van handelingen die konden suggereren dat hij nog steeds een geaccrediteerde Mazda-dealer of -reparateur was. Ondanks deze overeenkomst bleef de voormalige dealer nieuwe Mazda voertuigen te koop aanbieden en maakte hij gebruik van Mazda identificatiemateriaal. Dit suggereerde dat hij nog steeds deel uitmaakte van het erkende distributienetwerk van Mazda. De uitspraak De voormalige Mazdadealer gaf in deze zaak volgens de rechtbank ten onrechte de indruk dat hij nog steeds onderdeel uitmaakte van het Mazda-dealer- en -servicenetwerk. Dit deed hij door het Mazda-beeldmerk te gebruiken in de showroom, op de buitenkant van het pand en op diverse andere materialen, zoals visitekaartjes en briefpapier. De rechter oordeelde dat de voormalige Mazdadealer het gebruik van het Mazda-beeldlogo moet staken en gestaakt moet houden. Wat is de situatie nu? Een merkhouder mag het gebruik van haar merk verbieden indien het merk zo wordt gebruikt dat het lijkt alsof er een commerciële relatie bestaat tussen de dealer en de merkhouder, of dat de dealer onderdeel uitmaakt van het distributienetwerk van de merkhouder. Maar wat mag een voormalige erkende dealer dan wel? Onder bepaalde voorwaarden is het voor een voormalige dealer wel toegestaan om het merk van een autoproducent te gebruiken. Bijvoorbeeld om aan te kondigen dat de dealer de reparatie en het onderhoud van producten van dit merk uitvoert, of gespecialiseerd is in de verkoop of de reparatie en het onderhoud van dergelijke producten. Benieuwd naar meer details over deze zaak? Neem gerust contact op met Minos van Joolingen ( email, LinkedIn) of mr. Esra van der Wolk.