Skip to Content

Verantwoord adverteren in tijden van Corona

Blogs Intellectueel Eigendomsrecht

De Stichting Reclame Code (SRC) ontving verschillende klachten over reclames die de suggestie wekken dat bepaalde producten helpen tegen het Coronavirus. Zulke advertenties schaden het vertrouwen in reclame, ondermijnen eerlijke concurrentie en kunnen zelfs de volksgezondheid in gevaar brengen. Juist in deze tijd van de Coronacrisis is het belangrijk dat reclame geen misbruik maakt van angstgevoelens. De SRC roept daarom op tot extra aandacht voor verantwoorde reclame.

Aandachtspunten voor adverteerders

De SRC heeft de volgende aandachtspunten voor adverteerders op een rij gezet:

  • Respecteer de bestaande reclameregels. Zo mag reclame niet misleidend zijn. Ook mag het niet zonder te rechtvaardigen redenen appelleren aan gevoelens van angst of bijgelovigheid;
  • Houd rekening met de huidige verhoogde gevoeligheid van mensen voor gezondheidsclaims en misbruik deze niet door bijvoorbeeld het gebruik van misleidende claims;
  • Zorg ervoor dat alle claims volledig onderbouwd zijn en in het bijzonder de claims die uitdrukkelijk of impliciet refereren aan veelbelovende gezondheidsvoordelen;
  • Twijfelt u? Win dan advies in.


Geen voedingssupplementen tegen Corona

Eerder waarschuwde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) al voor reclames van verkopers van voedingssupplementen die de suggestie wekken dat hun producten helpen tegen het Coronavirus. De NVWA benadrukt op haar website: “Er zijn geen voedingssupplementen die helpen tegen het Coronavirus. Dit soort claims van verkopers zijn ernstig misleidend en wettelijk verboden.” Het aanbieden van vitamine C supplementen met aanduidingen zoals “draagt bij aan weerstand tegen Coronavirus” of “helpt besmetting van Coronavirus te voorkomen” is dan ook verboden. 

Enkele praktijkvoorbeelden

Ook commercials op Facebook moeten aan de reclameregels voldoen. Zo oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) dat de volgende reclame van The Health Factory misleidend is:
“LAAT JE NIET GEK MAKEN!! Volgens patentnummer: EP1676582A1, is ZILVER een effectief middel tegen het coronavirus. VOORKOM BESMETTING!”

De uiting bevat een medische claim, namelijk dat ZILVER spray helpt tegen het Coronavirus. Het product wordt daardoor gepositioneerd als een geneesmiddel. Nu The Health Factory geen vergunning heeft voor het verhandelen van geneesmiddelen, is de reclame in strijd met de Geneesmiddelenwet. Daarmee is de reclame ook in strijd met de Nederlandse Reclame Code, die bepaalt dat reclame in overeenstemming moet zijn met de wet. Bovendien is ook de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten geschonden. Die verbiedt reclame voor gezondheidsproducten waarin sprake is van een aanprijzing met een geneeskundige inhoud of een toespeling daarop.

In een andere zaak voor de RCC was de volgende televisiecommercial voor Strepsils aan de orde:
“Strepsils doodt bacteriën en virussen en verzacht beginnende keelpijn na vijf minuten.”

Volgens de klager heeft Strepsils die werking helemaal niet. Maar die zaak pakte heel anders uit. De claim van Strepsils “doodt bacteriën en virussen” is namelijk gebaseerd op de goedgekeurde Samenvatting van de productkenmerken van het geneesmiddel Strepsils. Daarin staat: “2,4-dichloorbenzylalcohol (DCBA) en amylmetacresol (AMC) zijn antiseptica waarvan de antibacteriële, antifungale en antivirale eigenschappen in vitro zijn aangetoond”. De claim is in overeenstemming met de werking beschreven in die Samenvatting. De werking is voldoende aannemelijk geacht. De televisiecommercial is dus toelaatbaar.

Flinke boetes

Wees er alert op geen medische claims te gebruiken bij levensmiddelen. Medische claims leiden er namelijk toe dat een product wordt beschouwd als een geneesmiddel. En voor de verhandeling daarvan is een vergunning verplicht. Ook misleidende claims, of claims die inspelen op de angst van mensen, zijn niet toegestaan.

Bedrijven die toch misleidende (medische) claims gebruiken over Coronabestrijding, om zo hun voedingssupplementen aan te prijzen, riskeren hoge boetes. Deze kunnen oplopen tot EUR 150.000,-.  Daarnaast kunnen consumenten die dergelijke misleidende claims tegenkomen, deze claims melden bij de NVWA via 0900 03 88 of via het meldformulier.

Heeft u twijfels over uw reclame, of wilt u weten of een klacht daartegen hout snijdt? Neem dan contact op met BANNING’s advocaten Ranee van der Straaten en Floris de Vriend.