Een korte boodschap van de burgerlijke rechter bij de Rechtbank Oost-Brabant: een diepgaand onderzoek zal worden uitgevoerd naar de verkoopcijfers van chocoladeproducten in tankstations en het ermee verbonden marktaandeel van Mars en Nestlé. Dit besluit werd gisteren genomen tijdens een bodemprocedure over het Mars Ondernemingsprogramma. Mars Nederland B.V. distribueert allerlei chocoladeproducten, voornamelijk candybars en zogenaamde bite-sizes (chocolade in een zak of box) onder bekende merken zoals Mars, Snickers, M&M’s, Twix, Bounty, Balisto, Milky Way en Maltesers en kauwgom.
Nestlé Nederland B.V., aan de andere kant, brengt chocoladeproducten op de markt onder merken zoals KitKat, Smarties, Lion, Nuts, Bros, Rolo, Caramac en Crunch. In 2010 introduceerde Mars het Mars Ondernemingsprogramma (MOP) voor verkoop in zogenaamde Non-CoCo tankstations (tankstations die hun verkoopbeleid zelf bepalen en niet worden geëxploiteerd door een oliemaatschappij).
Tankstations die meedoen aan dit programma ontvangen vergoedingen en bonussen als ze de bestaande schapruimte inrichten volgens Mars' voorwaarden, een opvallende plek reserveren voor Mars-producten en extra verkoopmeubels installeren waarin alleen Mars-producten mogen worden geplaatst. De kern van dit conflict ligt in de mededingingsregels. Nestlé heeft in het verleden een kort geding aangespannen tegen Mars.
In 2011 verbood de rechtbank Mars om hun programma verder uit te breiden naar nieuwe tankstationhouders. Nestlé argumenteerde in een daaropvolgende bodemprocedure dat Mars' programma de mededingingsregels schendt en dat Nestlé door dit programma marktaandeel verliest. Nestlé heeft de rechtbank ook gevraagd de overeenkomsten tussen Mars en de tankstationhouders ongeldig te verklaren. Mars ontkent echter dat hun programma de mededingingsregels schendt. Volgens de rechtbank oefent het Mars Ondernemingsprogramma duidelijk invloed uit op de plaatsing van (alle) chocoladeproducten in de tankstations.
Bij het kopen van chocoladeproducten in een tankstation komt het aan op impulsieve aankopen door consumenten. De positie op het schap en één of meer verkoopmeubels zijn daarom uiterst belangrijk. Nestlé heeft onbetwist aangegeven dat het programma de beste schapplaatsen (op ooghoogte en dichtbij de kassa) volledig reserveert voor Mars-producten, wat betekent dat alleen de minder goede plekken (beneden op het schap en verder weg van de kassa) beschikbaar zijn voor de producten van Nestlé en andere concurrenten van Mars. Daarbij heeft Nestlé een veel kleiner marktaandeel dan Mars. Dit heeft tot gevolg dat Nestlé aanzienlijk hogere kortingen aan tankstationhouders zou moeten geven om competitief te blijven.
De rechtbank concludeerde dat Nestlé niet in staat zou zijn om een competitief ondernemingsprogramma aan te bieden zonder structureel verlies te leiden. Een cruciale vraag die zich aandient, is of Mars' programma Nestlé daadwerkelijk benadeelt en de concurrentie merkbaar beperkt.
Het Mars Ondernemingsprogramma richt zich enkel op de Non-CoCo tankstations die minder dan de helft van de omzet uit de verkoop van candybars en bite sizes genereren. De rechtbank is zich er ook nog niet zeker van of de impulsieve aankopen toenemen door het Mars Ondernemingsprogramma, of dat de omzet juist verschuift van Nestlé naar Mars en Nestlé daardoor marktaandeel verliest. Daarom heeft de rechtbank besloten dat een deskundige zal worden aangesteld om de omzetontwikkeling van candybars en bite sizes en de marktaandelen van Mars en Nestlé bij tankstations die wel en niet deelnemen aan het Mars Ondernemingsprogramma te onderzoeken.
il je meer te weten komen? Mail Minos van Joolingen gerust voor verdere vragen. En om op de hoogte te blijven, download je best gewoon onze eBooks en nieuwsbrieven!