Skip to Content
SF-Drone Paleis v Justitie- (1)

Over ons

link down

Missie

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."

Visie

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."

Over Banning Advocaten

lawyer

Paleis als Clubhuis

Lees meer

Het kantoor van Banning is gevestigd in het voormalige Paleis van Justitie aan de Spinhuiswal te ‘s-Hertogenbosch. Een iconisch gebouw van ruim 100 jaar oud, waar tot 2000 het gerechtshof was gehuisvest. Naast deze historische locatie heeft Banning ook een modern en centraal gelegen kantoor in Amsterdam.

Amsterdam 2_edited

Amsterdam

Ons kantoor in Amsterdam is gevestigd in een modern kantoorpand aan de James Wattstraat 100. Vanaf de 9e verdieping kijken wij uit over de stad. Het is eenvoudig te bereiken met de auto vanaf de ring A10 en ook per trein omdat het nabij het NS Amstelstation ligt. 
shortened

Banning Advocaten heeft sinds 1 januari 2021 een Raad van Advies aan haar verbonden.

Jan-Willem de Tombe is bestuursvoorzitter en wordt bijgestaan door de Raad van Advies die bestaat uit de externe leden Sylvester Eijffinger, John Huiberts en Bert Pauli.
 
De Raad van Advies adviseert het bestuur van Banning Advocaten over niet-juridische (maatschappelijke) ontwikkelingen en strategische onderwerpen, met als oogmerk de verbinding met stakeholders in de regio te versterken en nieuwe relaties te creëren.

Bert Pauli  Sylvester EijffingerJohn Huiberts

Partnerschappen

ere

Theater aan de Parade

Met trots kondigen Banning Advocaten en Theater aan de Parade hun partnerschap aan, wat voortkomt uit een gedeelde passie voor bijzondere prestaties, vernieuwende initiatieven en inspirerende uitdagingen. Maar ook de maatschappelijke betrokkenheid die beide organisaties sterk voelen, is een belangrijke pijler onder deze samenwerking.

 

Versterking lokale gemeenschap

Het partnerschap gaat daarom een stap verder, met als doel bij te dragen aan een levendige gemeenschap. Door gezamenlijk evenementen te organiseren en vernieuwende initiatieven te ontplooien, willen Banning Advocaten en het Theater aan de Parade een verrassende impact maken op ‘s-Hertogenbosch en haar inwoners.

Jan-Willem de Tombe, managing partner Banning Advocaten:

“Het Theater aan de Parade biedt een unieke mogelijkheid om onze verbondenheid met de stad vanuit een nieuwe invalshoek te verstevigen. Niet alleen via het schitterende theater zelf, maar ook door samen evenementen te organiseren, willen wij bijdragen aan de cultuur in ’s-Hertogenbosch en omstreken.”

Alex Kühne, directeur Theater aan de Parade:

“Een breed educatieprogramma voor kinderen en jongeren en het ondersteunen van jonge talentvolle theatermakers, dat is een van de speerpunten van Theater aan de Parade. We zijn verheugd dat Banning Advocaten ons hierbij helpt door zich als Partner aan te sluiten. Samen gaan we werken aan mooie activiteiten, veelal met humor als uitgangspunt. Want humor is een mooie manier om verhalen over te brengen, zelfs in de rechtszaal.”
img-11

Banning Advocaten is trotse partner van Heroes den Bosch

In 2020 heeft Banning Advocaten een aantal belangrijke stappen in het herpositioneringstraject gezet. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe kernboodschap van onze visie “Challenge me” met bijbehorende uitstraling en nieuwe samenwerkingsverbanden, die we via basketbalclub Heroes Den Bosch zullen gaan uitdragen.

De sportieve ambities van Heroes sluiten perfect aan bij de zakelijke uitdagingen van ons kantoor. Beiden willen uitgedaagd worden en hun professionals laten excelleren. Het enthousiasme, de ambitie en de energie waarmee Heroes Den Bosch de sport beoefent en de club op de kaart zet, is ook kenmerkend voor ons kantoor.

Met trots kondigen we dan ook aan dat de samenwerking tussen Heroes Den Bosch en ons kantoor is verlengd tot en met 2025. Als enthousiaste en trouwe supporter zijn wij regelmatig te vinden in de Maaspoort om dit top team aan te moedigen.

Wij kijken uit naar de voortzetting van onze vruchtbare samenwerking. Samen gaan we op weg naar nieuwe successen en hoogtepunten zowel binnen ons kantoor als op het veld.

Het Noordbrabants Museum

Banning Advocaten is officieel partner van Het Noordbrabants Museum te ‘s-Hertogenbosch, de stad waar Banning Advocaten al bijna zestig jaar haar hoofdvestiging heeft. In 2016 werd Het Noordbrabants Museum onder andere bekend door de daverend succesvolle Jheronimus Bosch tentoonstelling. Met haar partnerschap levert Banning Advocaten een bijdrage aan de instandhouding van en educatie over de kunst, geschiedenis en cultuur van de provincie Noord-Brabant en de stad ’s-Hertogenbosch.

Maatschappelijke betrokkenheid

Banning Advocaten hecht veel belang aan ontwikkeling en het leveren van een bijdrage aan de maatschappij. Regelmatig zet Banning Advocaten haar medewerkers in voor maatschappelijke, sportieve en culturele initiatieven.

Quiet Den Bosch

Quiet Den Bosch maakt lawaai voor stille armoede. Zij verbindt members, sponsoren en supporters in de regio. Samen armoede verzachten door elkaar te versterken. “Vertellen, verzachten en versterken” zijn hierbij belangrijke speerpunten.

Banning Advocaten is verheugd de samenwerking met Quiet aan te gaan in de strijd tegen armoedesituaties. Er liggen mooie initiatieven klaar, die in de nabije toekomst verder zullen worden ontwikkeld.

Met deze samenwerking versterken wij onze betrokkenheid in de regio en dragen wij graag bij aan elementen zoals onderwijs, sport, jeugd, theater en cultuur.

Bij eventuele vragen over maatschappelijk betrokken ondernemen kunt u contact opnemen met onze afdeling PR, Marketing & Communicatie (073 – 692 77 73 of pr@banning.nl).

Sociale advocatuur

De sociale advocatuur, die grotendeels op basis van toevoegingen cliënten bijstaat, staat al jaren onder druk vanwege de toenemende bezuinigingen. Banning Advocaten stelt in overleg met de Orde van Advocaten van het Arrondissement Oost-Brabant de Banning Opleidingen kosteloos ter beschikking aan advocaten uit de sociale advocatuur, zodat zij hun verplichte opleidingspunten kunnen behalen en tevens gebruik kunnen maken van de kennis en specialisten van Banning Advocaten.

Bij eventuele vragen over maatschappelijk betrokken ondernemen kunt u contact opnemen met onze afdeling PR, Marketing & Communicatie

(073 – 692 77 73 of pr@banning.nl).

Diversiteit- en Inclusiebeleid

Banning Advocaten zet zich in voor een open en veilige werkcultuur waar iedereen zich welkom, gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Wij streven naar een werkomgeving vrij van discriminatie, waar diversiteit wordt omarmd en inclusie de norm is. Wij houden rekening met elkaar, luisteren actief en respecteren verschillen op het gebied van bijvoorbeeld etnische achtergrond, religie, genderidentiteit, seksuele oriëntatie en beperkingen.

Banning Advocaten kijkt verder dan demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd en nationaliteit. Voor ons omvat diversiteit ook verschillende denkstijlen, achtergronden en persoonlijkheden. Wij zijn ervan overtuigd dat diversiteit en inclusie ons als organisatie verrijken en ons succes vergroten, zowel onderling als in ons contact met cliënten en kandidaten. 

Wij zetten ons in voor een personeelsbestand en klantbenadering die een representatieve afspiegeling van de maatschappij vormen, met diversiteit op alle functieniveaus en binnen verschillende teams. Banning Advocaten staat voor gelijke kansen in het wervings- en doorstroomproces, waarbij kandidaten en medewerkers worden beoordeeld op capaciteiten en prestaties. We ondersteunen iedereen in persoonlijke en professionele ontwikkeling en stimuleren een cultuur van wederzijds respect en begrip. Dit bevorderen wij door open dialogen en het creëren van een veilige omgeving.

Diversiteit en inclusie zijn gezamenlijke verantwoordelijkheden. Alle medewerkers dragen bij aan een inclusieve en respectvolle werkplek. Leidinggevenden vervullen hierin een voorbeeldfunctie door actief diversiteit en inclusie te stimuleren binnen hun teams en de gehele organisatie. Samen bouwen wij aan een werkomgeving binnen Banning Advocaten waar verschillen worden gewaardeerd en iedereen kan excelleren.

Onze geschiedenis

mr. J.A.M. Banning verplaatste zijn kantoor van Roosendaal naar ’s-Hertogenbosch. Op de carnavalsmaandag van 1965 stapte hij op zijn fiets om midden in het centrum het kantoor aan de Kerkstraat 56 te openen. Hij koos voor dit pand om zo “Den Bosch te leren kennen”. Dat de stichting van het kantoor op een bij uitstek Bossche feestdag plaatsvond, was dan ook meer toeval dan wijsheid.  Jan Banning startte met 245 zaken, die hij in één pakket van een Bossche collega had overgenomen. Tot aan 1967 oefende Jan Banning de praktijk met twee stagiaires uit. De huisvesting aan de Kerkstraat was enigszins ‘armzalig’ te noemen. De kamer van de secretaresses werd tevens benut als wachtkamer. Geld voor het opleuken van de kamers of het repareren van kapot meubilair ontbrak. Een veilingkistje diende als vervanging van een gebroken poot onder een bureau. Omdat de eigenaar van het gehuurde pand aan de Kerkstraat niet aan zijn financiële verplichtingen jegens de bank kon voldoen, werd het pand geveild en moest het kantoor van Jan Banning halsoverkop op zoek naar andere huisvesting.

Met ingang van 1 december 1967 werd het kantoor verplaatst naar de Parklaan 12, in de directe nabijheid van het (destijds) Paleis van Justitie. Deze omstandigheid was de doorslaggevende factor om voor deze locatie te kiezen. Men had toen niet kunnen indenken dat ruim vijftig jaar later het kantoor daadwerkelijk in dat Paleis van Justitie gevestigd zou zijn.

Drie advocaten namen hun intrek in de Parklaan. Omdat de gemeente bezwaar maakte tegen het gebruik van het hele pand als kantoorpand en het pand als woonbestemming moest dienen, is de begane grond jarenlang verhuurd geweest aan een alleenstaande heer en zat het kantoor gevestigd op de eerste verdieping en de zolderetage. Uiteindelijk heeft kantoor het hele pand in gebruik genomen.

De praktijkuitvoering was divers. Alle voorkomende zaken werden behandeld, er was geen sprake van specialisatie. Ook toevoegingen waren welkom, sterker nog: ze vormden de financiële ruggengraat van het kantoor.

In april 1969 plaatste Jan Banning in het Advocatenblad zijn allereerste advertentie op postzegelformaat, waarin maar liefst twee vacatures werden opengesteld. Hij zocht een medewerker met ervaring en een stagiaire. Deze oproep leidde tot de indiensttreding van Han Erkens als stagiaire.

In deze tijd droeg het kantoor geen specifieke kantoornaam. Het heette gewoon: mr. J.A.M. Banning, advocaat en procureur. Vanaf 1974 ging kantoor verder onder de naam Banning & Erkens. Mede als gevolg van het opzetten en uitbreiden van wat men tegenwoordig een netwerk noemt, groeide de praktijk voorspoedig. Alle kantoorgenoten werd geacht actief aan het Bossche maatschappelijk en sociaal leven deel te nemen om zo aan acquisitie te doen.

Daarnaast deed de modernisering haar intrede binnen het kantoor. Er kwam een dicteerapparaat dat bij toerbeurt gebruikt werd en een minder omslachtige wijze van fotokopiëren werd geïntroduceerd. Voortaan hoefde de medewerkers niet langer de natte kopieën op een waslijn  te drogen te hangen.

Begin 1975 groeide kantoor uit dit pand en werd het tijd opnieuw te verhuizen.

Er is nogal wat overleg aan vooraf gegaan voordat het derde kantoorpand definitief in beeld kwam: het pand aan de Van der Does de Willeboissingel 13. Jan Banning en Han Erkens kochten dit pand van een medisch specialist met tien kinderen, die elk hun eigen kamer hadden. Het was een enorm groot pand voor maar vijf advocaten en het had veel allure. Kantoor wilde zich destijds al onderscheiden van andere kantoren, ook in de stijl van de huisvesting.

In de periode dat kantoor hier gehuisvest zat heeft kantoor een grote vlucht genomen. Het is onmiskenbaar een periode geweest van uitbouw, schaalvergroting en fusie. Er zijn veel ontwikkelingen in gang gezet, waarvan we later de vruchten hebben geplukt. Eén van die ontwikkelingen was het onderkennen van de noodzaak van specialisatie. In het midden van de zeventiger jaren werd duidelijk dat een advocaat niet langer alle soorten zaken kon en moest behandelen, maar dat iedere advocaat zijn of haar eigen vaardigheden en talenten moest inzetten op een bepaald rechtsgebied om op die ene manier de cliënt optimaal te kunnen bedienen. Zo werd de basis gelegd voor het ontstaan van secties met hun rechtsgebieden. Daaraan gekoppeld werd het systeem van urenschrijven ingevoerd. Daarmee eindige de periode dat de hoogte van de factuur aan het eind van de rit voor een belangrijk deel werd bepaald door het gewicht van het dossier en de afloop van de zaak.

Het kantoor begon vormen van een professionele organisatie aan te nemen. Met deze ontwikkelingen werd ook serieus nagedacht en gesproken over de vraag of kantoor haar activiteiten niet moest uitbreiden buiten de eigen regio en of er niet een tweede vestiging geopend zou moeten worden. Vrijwel onmiddellijk gingen de gedachten daarbij uit naar Eindhoven, een stad enkele malen groter dan ’s-Hertogenbosch, wat meer potentie bood. In die vonden Jan en Han Eindhoven kwantitatief en kwalitatief onvoldoende vertegenwoordigd.

Begin 1978 werden de plannen geconcretiseerd en met ingang van 1 maart 1978 werd een door twee advocaten bemande vestiging in Eindhoven geopend. Als gevolg van de uitbreiding van de maatschap was het kantoor Banning & Erkens c.s. gaan heten. In januari 1988 werd de fusie aangekondigd van de advocatenkantoren Banning & Erkens c.s. te ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en Van Kemenade & Van der Grinten te Eindhoven. Door deze fusie ontstond het kantoor Banning & Van Kemenade en groeide het aantal advocaten in één klap naar 23. Het nieuwe kantoor in Eindhoven nam zijn intrek in een gerenoveerd pand op de hoek van het Stadhuisplein, waar voorheen een casino gevestigd zat en volop werd gegokt. Een activiteit die geheel in lijn ligt met de volkswijsheid dat je op zee en in de rechtszaal je leven nooit zeker bent. Gezien de grootte van het kantoor werd het eerste (papieren) smoelenboek geïntroduceerd.

Met ingang van 1 januari 1991 fuseerde kantoor met het notariskantoor Holland Kniepstra Teeuwen uit Eindhoven, als gevolg waarvan kantoor verder ging onder de naam Banning Van Kemenade & Holland, advocaten en notarissen. Het was voor het eerst in de regio dat advocaten en notarissen in één pand hun diensten aanboden.

In de loop van 1991 bleek dat ook de Bossche locatie aan de Van der Does de Willeboissingel onvoldoende huisvestingsmogelijkheden bood. Na bijna zeventien jaar moest ook van dit pand afscheid worden genomen.

De ambities reikten ver. Van straat naar laan. Van laan naar singel en van singel nu naar hof. In februari 1992 reden verhuiswagens af en aan om de dossiers en het kantoormeubilair van twaalf advocaten en de administratieve staf te verhuizen naar het historisch pand in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch: het Hof van Zevenbergen. Dit pand heeft vroeger onder meer gediend als weeshuis, oudemannenhuis en kindertehuis.

Op 21 mei 1992 werd het pand officieel geopend door de President van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch.

De acht jaar dat kantoor in het Hof van Zevenberg heeft doorgebracht waren tumultueus, zoals de gehele geschiedenis van ons kantoor. Deze periode werd gekenmerkt door een verder voortschrijdende professionalisering van de organisatie en door een kortstondige samenwerking met belastingconsulenten en een (nieuwe) fusie met notarissen.

Begin 1995 besloot Jan Banning zijn toga aan de wilgen te hangen. Op de kop af dertig jaar na de start in de Kerkstraat legde de naamgever en grondlegger van ons kantoor zijn praktijk neer.

In het voorjaar van 1996 werd besloten tot een samenwerking tussen ons kantoor en de belastingconsulenten van Moret Ernst & Young. De Eindhovense partners streefden naar een verdergaande samenwerking en beoogde op den duur een fusie met Moret Ernst & Young. De Bossche advocaten kozen op hen beurt voor het beginsel: liever baas in eigen huis blijven. In oktober 1998 viel de beslissing: beide kantoren gingen ieder hun eigen weg.

De Bossche advocaten opende in die periode de fusieonderhandelingen met het kantoor De Ruijter & Wiegman notarissen in ’s-Hertogenbosch. Met ingang van 1 januari 1999 ging kantoor verder onder de naam Banning De Ruijter & Wiegman. De advocaten bleven gevestigd aan het Hof van Zevenbergen en de notarissen oefenden de praktijk uit aan het Julianaplein, waar zij al sinds jaar en dag kantoor hielden. Op 22 april 1999 werd deze fusie beklonken met een feest in Kasteel Maurick in Vught. De wens werd uitgesproken zo snel als mogelijk een locatie te vinden waar onder één dak de praktijk uitgevoerd zou kunnen worden.

De nieuwe locatie voor het kantoorpand lag niet zo voor de hand. Van jarenlang gehuisvest te zitten in panden in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch, was de keuze nu gevallen op een pand in het Paleiskwartier. Op dat moment bestond het Paleiskwartier uit slechts enkele gebouwen, waaronder het nieuwe Paleis van Justitie. Men moest wel over een zeer voortuitziende blik beschikken om op de nog kale zandvlakte een eigentijds advocatenkantoor te zien oprijzen. Gelukkigen beschikten toen al enkelen van ons over die blik. Met ingang van 14 april 2000 nam kantoor haar intrek aan de Statenlaan 55. Van het Hof (van Zevenbergen) naar het Paleis(kwartier). Opnieuw een grote militaire operatie om de hele kantoorinboedel op de nieuwe plek van bestemming te krijgen. Het notariaat nam intrek op de begane grond en de advocatuur op de eerste, tweede en een deel van de derde verdieping.

Met ingang van 1 oktober 2001 werd besloten dat de advocatuur en het notariaat ieder hun eigen weg zouden gaan.

Voor de advocatuur was daarmee de cirkel rond: begonnen als Banning, eindigen als Banning. In dit geval werd de kantoornaam BANNING Advocaten (later BANNING N.V.). Het verschil in schrijfwijze is illustratief voor de flair die het kantoor zich in de loop der tijd heeft eigen gemaakt.

Tevens werd met ingang van 1 oktober 2001 de fusie met het kantoor van Mark Bannenberg en de zijnen aangekondigd. Het imago dat kantoor vanaf dat moment nastreefden was een onafhankelijk en dynamisch advocatenkantoor dat uitgesproken specialistische kennis van vrijwel alle rechtsgebieden in huis heeft en dat met veel flair en overtuigingskracht in de markt opereert. Met deze fusie steeg het aantal advocaten naar 38. Een periode van onstuimige groei, externe oriëntatie, duidelijke profilering, vergroting van de naamsbekendheid brak aan. Alles werd uit de kast gehaald om kantoor nog meer dan voorheen op de kaart te zetten.

Dit leidde er tevens toe dat veel advocaten, net afgestudeerd of van elders afkomstig, de weg naar ons kantoor hadden gevonden. In al die jaren steeg het aantal advocaten naar dik boven de zestig en waren er ongeveer evenveel ondersteuners in dienst.

Twintig jaar heeft kantoor praktijk gevoerd vanuit de Statenlaan. Ook dit keer op loopafstand van het (nieuwe) Paleis van Justitie. In die tijd bestond de zogenoemde “paleisloop”. Per dag liep één medewerker van kantoor met alle processtukken, die op dat moment moesten worden ingediend naar het paleis. Wilde je een processtuk met de paleisloop meegeven, dan diende je ervoor te zorgen dat je deze voor 10.00 uur had ingeleverd. Stipt om 10.00 uur werd de paleisloop uitgevoerd.

Het kantoorpand aan de Statenlaan bestond uit een begane grond, waarvan wij de beschikking hadden over het linkerdeel, waar onze receptie en de administratie zat gevestigd. Daarnaast bevond zich daar de grote Jan Banning Conferentiezaal en kleine spreekkamers. Kantoor had de beschikking over het rechterdeel van de begane grond, waar onze kantine ofwel “De Erker” was. Deze naam had de kantine te danken aan het feit dat de ruimte er vanbuiten uitzag als een erker. Ook in die kantine hadden wij onze eigen Banning Bar! Over het middendeel van de begane grond hadden wij geen beschikking. Dit werd verhuurd aan een ander bedrijf. Wilde je vanuit de receptie naar De Erker, dan moest je via één van de bovenliggende verdiepingen of buitenom lopen. Naast de begane grond had ons kantoor de beschikking over de eerste, tweede en derde verdieping. In de loop van de jaren groeiden wij daar uit ons jasje, waardoor niet alleen veel advocaten gedwongen kamers moesten delen, ook werd een deel van de vierde verdieping erbij gehuurd, waar enkele jaren de complete sectie Familierecht heeft gezeten.

En dan komt kantoor na twintig jaar Statenlaan en Paleiskwartier voor een keuze te staan: blijven zitten of wederom verhuizen. En de rest is geschiedenis.

Met ingang van 1 januari 2018 heeft kantoor haar intrek genomen in het voormalig Paleis van Justitie. Het paleis van de regio en ons Paleis met een hoofdletter. Geschiedenis heeft zich herhaald. Ook nu heeft kantoor zich weten te onderscheiden middels stijl van huisvesting en ook nu waren er kantoorgenoten met een vooruitziende blik, die een (langdurige) toekomst in dit pand zagen. Het voormalig paleis verkeerde in een niet al te moderne staat, zeker nu het pand ruim twintig jaar leeg had gestaan. Verhuizen na jarenlang in een moderne pand te hebben gezeten naar aan pand dat antikraak uitstraalde: daar was lef voor nodig. Maar wij zijn Banning! Eerst werd lef getoond met de complete rebranding van de huisstijl van ons merk. Afbeeldingen van advocaten die zich in allerlei bochten en posities buigen en de overgang van onze vertrouwde rode kleur naar mintgroen.  BANNING N.V. werd Banning Advocaten. En dat lef werd opnieuw getoond tijdens een complete renovatie van dit pand. Met een groot resultaat: ons Paleis als Clubhuis!